Doktorn ger boktips

Så där. Då var den gjord. LP:n. Den fruktade lumbalpunktionen eller ryggmärgsprovet som det heter på vanlig svenska, alltså att de suger ut vätska ur ryggraden på en. Efter att ha läst Daniel Bergmans bok Hjärtat där han skriver att det är vanligt att man svimmar av ingreppet var jag paralyserad av skräck hela morgonen. Jag som är allergisk mot lokalbedövningsmedel dessutom. Jag hade bestämt att jag skulle vägra om jag inte fick någon alternativ bedövning men den snälle doktorn försäkrade att det inte gjorde mer ont ett stick i fingret fast där ljög han allt. Men han lyckades övertyga mig och sen pratade han om bibliotek och det gamla Malmö genom hela ingreppet för att distrahera mig - han gav mig till och med boktips - och jag överlevde. Så nu är det väntan som gäller igen. Väntan på resultatet på proverna, väntan på tid till nästa undersökning, väntan på den slutgiltiga domen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mer om biverkningar

Länge leve tidningsbuden

Tidningsbudet fåglarna och jag