Nukleär avdelning

Att man ska undvika kontakt med barn efter dopamintestet fick jag veta redan i förra kallelsen men att jag ska undersökas på avdelningen för nukleärmedicin i Malmö triggade min nyfikenhet att ta reda på vad det är frågan om. På 1177 läser jag att risken med att undersökas med radioaktiva ämnen är liten. De avger visserligen strålning som kan skada cellerna vilket gör att cancer kan uppstå efter många år eller årtionden men strålningen minskar successivt och upphör oftast efter ett till två dygn, fast ibland tar det längre tid. Vet inte om jag känner mig lugnad precis men om några årtionden är jag död i vilket fall och vad har jag för val annat än att hoppas att de vet vad de håller på med

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mer om biverkningar

Länge leve tidningsbuden

Tidningsbudet fåglarna och jag