Tau-PET

På torsdag är det dags för forskningsprojektet igen. Då ska de göra en PET-kameraundersökning av tau på mig – nä jag fattar inte heller något men tau låter gulligt tycker jag. Som ett ord på kinesiska eller något annat asiatiskt språk men jag blandar nog ihop det med dao (eller tao) som betyder väg. Enligt Wikipedia har tau flera betydelser, bland annat är det en bokstav i det grekiska alfabetet men det är också namnet på ett protein som ansamlas i hjärnan hos personer med Alzheimer och det är det som det är frågan om här, vad nu Alzheimer har med Parkinson att göra. Förkortningen PET står för en kamera som används för att ta bilder av hjärnan, samma kamera som de använde när de injicerade radioaktiva ämnen i mig och på torsdag ska de alltså undersöka min hjärna igen.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mer om biverkningar

Länge leve tidningsbuden

Tidningsbudet fåglarna och jag