Kvinna utan mask

Äntligen en bra bok. Jag har läst så många halvbra och oengagerande böcker den sista tiden att jag nästan tappat läslusten men nu håller jag på med Kvinna utan mask av Hanne Vibeke Holst och den är välskriven och svår att lägga ifrån sig. Det är en romantiserad biografi om den danska konstnären Sonja Ferlov (och handlar inte om Parkinson - alla böcker kan ju inte handla om Parkinson för att jag har råkat få det -) utan om villkoren för kvinnliga konstnärer på 30-talet (fast den kunde lika gärna ha utspelats idag), den handlar om Pont des Arts och rue Jacob i sjätte arrondissementet i Paris där Agneta och jag slet upp våra tofflor på 60-talet och är ett skrämmande tidsdokument om den hotfulla stämningen och främlingsfientligheten som rådde före andra världskriget. Det är en gripande och läsvärd roman som är svår att lägga ifrån sig tycker jag.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mer om biverkningar

Länge leve tidningsbuden

Tidningsbudet fåglarna och jag