En neurotypiker med Parkinson

Jaha så vet jag det. Att jag är en neurotypiker. Det visste jag inte innan men nu vet jag. Jag är en hörselskadad neurotypiker med Parkinson till och med, det är inte dåligt, men jag ska alltid göra mig märkvärdig. Vad jag håller på med? Jo jag har precis läst Clara Törnvalls bok Vanliga människor och den satte mina fördomar på spel eller vissa av dem i alla fall. Enligt Törnvall är alla som inte har autism/adhd/add neurotypiker, dvs. personer som inte kan hyperfokusera på enskilda ämnen och inte menar vad de säger, fast jag brukar förstås mena vad jag säger och jag är bra på att fokusera också så jag kanske är autist jag med. I vilket fall sätter författaren fingret på våra förutfattade meningar om autism och det är inte utan att jag känner mig avslöjad. Vanliga människor är en rolig och lärorik bok för både neurotypiker och icke neurotypiker och jag tycker du ska läsa den.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Mer om biverkningar

Länge leve tidningsbuden

Tidningsbudet fåglarna och jag