Böcker man kan lukta på

Det är jobbigt att läsa när vänsterögat inte fungerar och jag måste krypa långt in under lampskärmen för att se något men läsa måste man vare sig man har starr eller parkinson eller en fis på tvären och med lite ansträngning har jag lyckats ta mig igenom flera läsvärda böcker den sista tiden. Nu senast läste jag Övre port, nedre port av Geir Gulliksen och det var en berättelse som berörde mig på djupet. Författaren skriver insiktsfullt om klass och kön och hur vi formas av miljön vi växer upp i. Delad stad av Set Mattson utspelar sig i Berlin 1961 och är en riktig rysare och underbara Tranorna flyger söderut - om rätten till ett värdigt åldrande - av Lisa Ridzén är en bok jag varmt rekommenderar. Och ja, jag vet att det finns talböcker och jag lyssnar på talböcker ibland men helt klart  föredrar jag böcker som man kan känna och lukta på. 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Till Agneta

Det värsta med Parkinson

Krympling